Ma 2018. december 18., kedd, Auguszta napja van. Holnap Viola napja lesz.

Autómosás: géppel vagy kézzel? Nyomtatás Cikk ajanlasa
Technika - Így gondozd, javítsd
Írta: Frischfeld Viktor   
2009. február 26. csütörtök, 15:55

A piszkos autó olyan, mintha mi magunk is mosdatlanul, szennyes ruhában járnánk. Kézenfekvő, hogy miként a ruhát, a lakást, vagy magunkat, úgy a kocsit is meg kell tisztítani időnként a rátapadó portól és más szennyeződésektől. De nem mindegy, hogyan!

Az egyre-másra felbukkanó gépi autómosók kényelmes és gyors alternatívát jelentenek, és összességében jó munkát végeznek, ám egy veterános számtalan, kisebb-nagyobb félelmet dédelget velük szemben. A félelmek egy része alaptalan, de van pár elgondolkodtató aggály is, amiről a mosókat üzemeltető cégek mélyen hallgatnak...

A gépi autómosók már évtizedekkel ezelőtt is a benzinkutak általánosan elterjedt szolgáltatásai közé tartoztak, de az úgynevezett "mosóutcát" az Agip hálózatában láthatta először a Magyar autóstársadalom. Ez a koncepció szakított a megszokott procedúrával, ahol az autó egy helyben áll, miközben a kefék illetve a vegyszereket és vizet fecskendező fóvókák egy mozgó kapura szerelve dolgoznak rajta. A mosóutcában egy futószalagra kerül a kocsi, hogy emberi kéz érintése nélkül haladjon az egymástól elkülönítve felállított, csak egy-egy részfeladatot ellátó gépek között. A tulajdonos egy üvegfal mögül, a snack-bárban vásárolt kávét kortyolgatva követhette az egyes munkafázisokat, hogy aztán a gépsor végén átvegye lemosott, viasszal kezelt és megszárított autóját.

A gépi mosók melletti legerősebb érv, hogy egy-egy autó lemosásához 250-300 liter vizet használnak fel (ebből legalább 200 liter megtisztított, visszaforgatott víz), minimálisra csökkentve így annak a kockázatát, hogy az autón lévő szennyeződések (pl. a homok) rárakódjanak a tisztítást végző kefékre, majd kárt tegyenek a fényezésben. A másik, gyakran hangoztatott pozitívum, hogy a mosás során keletkező szennyezett víz egy korszerű tisztító-szűrő rendszerbe kerül, ezzel is csökkentve a természetbe, vagy a csatornahálózatba jutó káros anyagok mennyiségét.

Hiszed, nem hiszed, a felsorolt érvek helytállóak. A gépi autómosó bőkezű vízgazdálkodása sokkal inkább óvja a fényezést, mintha egy vödör vízzel és egy szivaccsal akarnád lemosni a kocsit és sokkal környezetbarátabb, mintha a folyóparton állva csutakolnád le róla a koszt. 


De végülis egymás között vagyunk, nézzünk cseppet túl a marketingen...

A gépi autómosók szolgáltatásait képletek és statisztikák alapján tervezik meg. Ez nem csak az egyes mosó programok árának meghatározására igaz! Modellezik az ideális vásárlót, aki nem érzi problémának, hogy egy futószalagra és pár fotocellára bízza az autóját, aki mindig siet, és bár fontos számára tiszta kocsi és az ápolt megjelenés, mégis inkább kávét szürcsöl autómosás közben, semmint egy szivaccsal vizezze össze a kezét.

Nem tudom, Te hogy vagy vele, én valahogy nem ismertem magamra.

Talán egyetlen veterános sem kockáztatja meg, hogy végighúzzák a szeretett kocsiját kefék és vízsugarak között, mert mi lesz, ha az ajtóréseken, vagy az oldalablakok mellett behatol az utastérbe a nagy nyomású víz, mi lesz, ha az egyik díszlécet letépi az oldalsó kefe és odavágja párszor a kocsi fényezéséhez, hogyan állnak majd ellen a filigrán ablaktörlők és a külső tükör a tisztító hengerek erejének, hogyan viseli a negyven éves (vagy éppen vadonat új) festékréteg a kefék és a korbács-szerű szárítócsíkok csapásait, vagy hogy...  

Attól tartok, hogy minden előnyös tulajdonságuk mellett a gépi mosókat nem a veteránosoknak találták ki.

Az egy dolog, hogy jobban féltjük a kocsinkat, mint az átlag autós a céges verdát, de ráadásul talán nem vagyok egyedül azzal az érzéssel, amikor extra örömforrásként élem meg, ha egy puha szivaccsal és sok habbal egy-másfél óra leforgása alatt magam szabadíthatom meg a vasat a rárakódott piszoktól.


Autót mosni mindenki tud! Vagy mégsem? Mindenesetre egy csokorba szedtem azokat a szempontokat, amelyek véleményem szerint szerepet játszanak abban, hogy a gépi mosók közreműködése nélkül is fényezést kímélő módon tegyük tisztába kedvenc autónkat. 

Az autómosást (de a motor mosást mindenképpen) erre a célra kialakított, önkiszolgáló mosóboxban, kézi mosóban végezd, ilyet majdnem minden nagyobb benzinkúton találsz. Ezek ugyanarra a szűrő rendszerre vannak csatlakoztatva, mint az autómosó, így hatékonyabban védheted a környezetet.

Az autómosás eszközei:
  • Vödör, legalább 10 literes, de inkább nagyobb. 
  • Folyó, tiszta víz olyan hosszú tömlővel, amely kényelmesen körbe éri a kocsit (ne kelljen sehol áthúzni a karosszéria alatt, vagy fölött).
  • Autósampon. Gyakorlatilag bármelyik autósampont választhatod, mivel úgysem fogod sokat használni, jobban jársz, ha kicsit többet költesz és a magasabb kategóriából vásárolsz (pl.: Johnson, Nigrin, Turtle Wax). Eszedbe ne jusson az autómosáshoz háztartási tisztítószereket használni! Az ilyen tisztítószerek (pl. a mosogatószer) zsíroldó komponenseket tartalmaznak, amelyek oldják a felvitt védőréteget és megtámadják a fényezést. 
  • Minél nagyobb, puha szivacsot keress, lehetőleg olyat, amelyiket a csomagolás szerint autóápolásra ajánlanak. 
  • Nyeles kefe a szennyezettebb részek tisztításához, mint például a keréktárcsa, vagy a küszöb alsó pereme.
  • A mosás után alaposan át kell törölnöd a kocsit, erre a jól bevált szarvasbőr, az üveg felületekre pedig puha, szilikonos vízlehúzót ajánlok.
A mosás:
  • Nyáron az autómosást lehetőleg árnyékban végezd, de a tűző napot mindenképpen kerüld el. Várd meg, amíg a már felhevült karosszéria "kézmelegre" hűl.
  • Télen, havas, latyakos időben különösen fontos a karosszéria tisztán tartása, de a mosással lehetőség szerint várj, míg nulla fok fölé kúszik a hőmérséklet. Egy befagyott zár bosszantó, de egy ajtó feszegetése már a gumi ajtókédereket is tönkre teheti. A téli mosás legfontosabb része a kocsi alsó fertályának tisztítása. A kerékjáratokat alaposan, erős vízsugárral tisztítsd meg a sós latyak maradványaitól, különös tekintettel azokra a részekre, ahol stabilan megülhet a kosz (pl. az első doblemez belsejében, a lámpakeretek körül).

  • A legfontosabb elv, hogy soha ne kezdd el a még szennyezett karosszériát csutakolni! Mindenek előtt vízpermettel áztasd fel, majd mosd le a piszkot.
  • A nagynyomású berendezéseket, a gőzborotvát és társait csak nagyon körültekintően használd! Soha ne irányítsd a fényezésre, vagy a gumi részekre közvetlen közelről. A fúvókát 15 cm-nél soha ne tartsd közelebb a kocsihoz, de a legtöbb ilyen gépen találsz konkrét adatot is arra vonatkozóan, hogy milyen távolságból biztonságos a használata. 
  • Amikor már sehol nem látsz látványos koszfoltokat, nedves szivaccsal gyengéden nyomva, felülről lefelé haladva tisztítsd le az autót. Az erős igénybevételnek kitett részeket, mint például a keréktárcsákat, utoljára kell lemosni, és ehhez lehetőség szerint másik szivacsot, vagy nyeles kefét használj. 
  • Mikor az autó teljes felületét megtisztítottad, vegyszermentes, folyó vízzel mindenhonnan maradék nélkül mosd le a habot.
  • Törölgesd át az egész karosszériát, különös tekintettel az ajtókeretekre és minden olyan idomra, hol meg tud állni a víz.
 
Makrai gépműhely (Budapest)
Veterán járművek javítása - motorblokkok és hengerfejek felújítása 1942 óta

Klasszikus Olasz Autók Egyesülete © 2012 | Impresszum | Jogi nyilatkozat

 

Akikre büszkék vagyunk

Régi családi fotóink

Régi versenyek

Behavazva

Hirdetés

Kártyaelfogadó Partnereink:
Biobolthungary.hu
BIO és 100% természetes élelmiszerek és kozmetikumok elérhető áron!
Makrai gépműhely (Budapest)
Veterán járművek javítása - motorblokkok és hengerfejek felújítása 1942 óta
Torjay-tuning
Cégünk 1991-ben alakult, autóalkatrész kereskedelemmel foglalkozunk. Vállalkozásunk elsősorban Alfa Romeo, Fiat (Abarth), Autobianchi és Lancia (de igény szerint minden más típusú) autókhoz biztosít alkatrészellátást. Mind gyári alkatrészek, mind utángyártott termékek rendelése esetén rendkívül kedvező árakat tudunk biztosítani. Cégünk partnereink érdekében csakis olyan beszállítókkal áll kapcsolatban, amelyek a termékek kiváló minőségét garantálni tudják.
Goór Zsolt autószerelő műhelye (Nagykanizsa)
Teljeskörű személy- és tehergépjármű szerviz, diesel specialista
Pro-Vill Kft. (Budapest)
Önindítók-, generátorok javítása és akár azonnali cseréje
Használtautó új felfogásban - Autocity Kft.
Használtautó-kereskedés, FIAT-márkakereskedés és autószerviz Csepelen
UNIX Autó Kft. - Autóalkatrész-kereskedelem
Országos lefedettségű bolthálózat, több százezer autós cikk
FIAT Bambino
Egy autószerviz 1991-óta az Ajkai FIAT-osok szolgálatában
Bárdi Autó - Minden, ami az autóhoz kell!
Autóalkatrész-kereskedelem több, mint száz éve Magyarországon